Saturday, 22 February 2014

Travelog Muallim #3

Dunia kini makin parah,
Penghukum jiwa tak berdosa,
Kerana pangkat,harta dan wanita,
Perihal agama terus dilupa.
(Parahnya Dunia;Azhar Hilmi)

Parahnya Dunia.
Manusia yang ada lalai dengan nikmat dunia.
Manusia yang lupa akan tugas mereka.
Manusia semakin lemah.
Manusia semakin berhajatkan kepada dunia.

Mengapa semua ini berlaku?
Semuanya kerana manusia tidak mengenali Pencipta mereka,Allah.

Allah jadikan dunia utk manusia menjadi khalifah,
Allah jadikan dunia utk manusia beribadat kepadaNya.

Maka tugas aku;
"Memanusiakan manusia,bukan merobotkan manusia"

Allahuakbar.
Aku  dan mereka sedang belajar mengenai ilmu untuk membina manusia,
Maka janganlah kalian melihat guru dengan pandangan kecil,
Mereka membawa matlamat yang amat besar.

Solusi:Parahnya Dunia.
Selagi manusia tidak mengenali Allah,selagi itulah ada kemungkaran berlaku.
Maka
Itulah tugas aku dan kamu.
Untuk membawa manusia mengenali Allah!

 

Thursday, 20 February 2014

Travelog Muallim #2

Sepatutnya rasa malu kepadaNya,
Kerana anugerah kepada kita,
Membuat dosa rasa kekesalannya,
Buta hati lebih berbahaya,
Buta mata tidak nampak dunia,
Buta  hati tidak nampak kebenaran,
Buta hati ditipu nafsu dan syaitan.
(Hijjaz:Antara Mata dan Hati)

Mudahan Allah sentiasa menyentuh hati hati kita agar sentiasa kita terbuka menerima kebenaran dan kebaikan.

Travelog Muallim

Tempatnya biasa,sederhana,namun hanya Allah yg tahu betapa luar biasanya tempat ini.

Pandanganya biasa untuk manusia.
Namun,ianya penuh dengan malaikat menaungi.

Allah mengizinkan ana dan sahabat sekelas untuk ber travelog ilmiah di negeri Kedah selama 4 hari 3 malam.Dan salah satu tempatnya ialah Maahad Darul Hadis.

Satu satunya tempat yang menawarkan hafazan AlQuran serta hadis.Allahu.
Usia pelajar yang muda seawal 6 tahun.

Bila kami disambut,ianya penuh kesederhanaan,dengan rasa rahmat.
Sesungguhnya tetamu datang,ianya membawa rahmat.
Mereka cukup memuliakan tetamu.

Alunan qasidah menjadi permulaan majlis.
Allahu.
Indahnya rasa ketika itu;pada masa yang sama rasa malu pada diri.
Apa yang dimalukan?

Pada abad ini,
Anak anak kecil disitu dihiburkan dengan Qasidah,
Anak anak kecil dilatih dengan Al Quran sebagai peneman,
Semuanya dituju untuk mendapatkan redha Allah.

Allahu.
Sucinya mereka.
Hari hari dipenuhi dengan majlis yang menghidupkan hati,dinaungi malaikat,
Mereka inilah insan yang dipilih oleh Allah.
Mereka inilah insan yang mulia,tidak dimewahkan dengan kebendaan.

Jauh dan sangat jauh dengan anak kecil kita.
Sejuk mata memandang.

Tidak disangka juga,
Dapat bertemu dan mendengar kata kata daripada Ustaz Zainul Asri.
Allahu.
Setiap tuturnya diselangi dengan selawat sentiasa.
Membuatkan pendengar juga sentiasa selawat kepada baginda.

Alhamdulillah.
Ianya sangat bermakna dan menyentuh hati.
Mudahan Allah sntiasa membimbing kita semua.
Amin.

Saturday, 15 February 2014

Jadi orang baru!

  "Bagaimana nak berubah?"

Bila ditanyakan mengenainya,ana sendiri tak tahu nak explain bagaimana.Garu kepala.Berdasarkan pengalaman ana sendiri,nampak soalan ini mudah untuk dijawab tetapi penerimaan jawapan pada mereka  mahu berubah agak sukar.

Adakah wajar kita mengikut skema jawapan?
"Berubah lah kerana Allah"

Ternganga orang yang bertanya.Apatah lagi bagi orang yang baru nak kenal Allah.

Bila ana sendiri bergaul dengan pelbagai latar belakang,kita banyak mengenali dan memahami mereka.

So,bila ditanya,kenalah jawab dengan jawapan yang mereka senang dengan kita.Namun,bagi ana,ianya satu anugerah apabila mereka datang dan bertanya kepada kita.Allahu.

"Ingat senang ke?"

Jadi,one of the jawapan yang ana jawab;

"Jadilah diri sendiri"

Dan dia menjawab dengan riangnya;
"Macam tuh ya?"

Dan ana hanya menjawab begitu tanpa explaination dan ceramah yang lebar lebar.Perbualan itu rupanya tidak sekadar itu sahaja,rupanya ada lagi soalan yang seterusnya pada hari dan minggu yang lain.

Serius.Apabila bersama,ana sendiri jadi orang yang baru.
Lebih santai,cool,nakal pun ada.

Yang penting,
Kita selalu mendoakan mereka.
Sangat bersyukur bila mereka mula suka akan kebaikan.
Kita semua ahli syurga!

Kita bukan yang dulu,
Kitalah yang sekarang.

Jadilah orang yang baru.

Nasihat pada diri;

Selagi diri masih merasakan diri mementingkan diri,
Selagi itulah kita perlu berusaha untuk memberi.

Memberi bukan untuk menampakkan kita hebat pada pandangan manusia,namun ia mendidik hati kita dan orang lain untuk turut memberi.
Belajarlah  untuk memberi.
Usahalah untuk memberi.
Memberi mengajar dan mendidik hati untuk sentiasa yakin akan ada Maha Pemberi.
Allahuakbar!

Friday, 14 February 2014

Biasa kah?

Ianya biasa pada pandangan manusia,
Namun luar biasa pada pandangan Allah.

Yakinlah.
Ikhlas.
InsyaAllah,Allah melihat apa yang kamu lakukan.

Kamu kelihatan kecil pada pandangan manusia,
Namun,pada pandangan Allah ianya besar!

Tuesday, 4 February 2014

Ini Kalilah One Day One Juz!

Alhamdulillah.
Semalam merupakan 30 hari genap dalam group One day One Juz(ODOJ).
Selama sebulan melatih diri,syukur Allah membantu dan permudahkan ia sehingga ke akhirnya.

Minggu Pertama ODOJ
Sebab apa nak juin?
Sebab saya sendiri rasa tak istiqamah nak baca AlQuran.Even kita setkan mutabaah amal kita untuk membaca Quran setiap hari,ianya amat amat dalam kondisi parah.

Bila masa free,banyak lah baca.
Bila masa tak free,kuranglah baca.

Tanya diri,sampai bila aku nak macam tuh?

Bila banyak baca,rasa selesa gituh?
Bila kurang baca,
"Takpe,semalam dah banyak baca kan?"

Amboih.Manyak ohsem nye!!

Tanya diri,takkan masa bulan Ramadhan sahaja boleh baca satu hari,satu juz?
Dengan niat dan tekad,mudahan ODOJ membantu aku untuk lebih dekat dengan Al Quran,lebih faham & jadikan ia sebahgiaan dalam  diri.

Dengan juin Odoj kita akan ada team,pakat usaha sama sama untuk latih diri kosisten baca Quran setiap hari.

Mula mula rasa takut jugak untuk juin,boleh ke aku habiskan satu hari satu juz?Tapi sampai bila kita nak cipta pelbagai alasan?
Inilah salah satu usaha kita.
Yakin.Yang Allah akan tolong kita!

Bila bermulanya,agak panik sebab tidak rasa yakin untuk habiskan,al maklumlah,kelas sampai petang.
Pujuk diri.
Aku mesti boleh!
Dalam group odoj,ada yang banyak kerja,ada family,ada anak,boleh pula juin odoj,takkan aku yang bujang ni tak boleh?
Allahu.
Bila dah seminggu berlalu,Alhmdulillah.
Dah boleh latih diri untuk cari masa untuk baca Quran,
Selama ini ada sahaja masa untuk baca dan tadabbur Quran,tapi ianya diisi dengan borak?makan?

Allahuakbar.Rasa seperti masa masa yang dulu,aku tidak menjaganya dengan baik.Baru tahu masa itu sangat sangatlah berharga.Berharga untuk dihabiskan dengan Al Quran.

Minggu kedua ODOJ
Aiwah.Mulalah bangga,boleh satu hari,satu juz.
Penyakit datang!

Rasa dah bagus lah,rasa malas nak baca dan habiskan awal,dan akhirnya aku sendiri  tak sempat untuk habiskan apabila diminta untuk report dalam group.

Apa sudah jadi?
Muhasabah.
Masanya untuk tajdid niat kembali.
Allahu.
Tekad lagi.
Usaha lagi.

Yang manisnya,saya dapat rasakan sesuatu ikatan ruh dalam diri.Sesibuk mana pun aku,mesti terdetik dalam hati;

"Ya Allah,aku tak sempat baca lagi ini"
"Lepas ini,habis kelas,tunggu lecture datang,baca Quran dulu"

Sungguh.Sebelum ini,ada ke aku rasa macam ni  bila tak dapat baca Quran?

MasyaAllah.Rasa teruja.Semoga Allah membantu aku dan sahabat yng lain untuk sama sama membina ruh dalam diri.

Bila kita rasa selesa apa yang kita buat,kita cepat cepat kembali dan usaha agar niat kita sentiasa dijaga.
InsyaAllah,Allah akan bimbing kita.

Wahai sabahat sekalian,
Saya bukan nak habaq yang saya dah khatam,tetapi mahu kongsi apa yang saya rasa.
Odoj sangat baik!salah satu cara untuk kita sentiasa dekat dengan Al quran,rasa ohsem sebab dapat tahu apa yang Allah habaq kat kita.

Al Quran bukannya sebagai rujukan untuk kita sentiasa merujuk apa yng ada dalam kehidupan,tetapi Al Quran sebagai petunjuk dalam kehidupan.

Jum like page Fb: One Day One Juz!

Monday, 3 February 2014

Dua Pilihan



"Teha,how to be like u,a kind person?"

"Well,kamu nampak teha sangat baik,sebab kamu tak nampak teha buat dosa"

Siapakah diri ini