Sunday, 1 September 2013

Special to Thaiyibah Hamdan & Ariffahmi

Enjoying married life the halal way

thoba!maaf sbb tak habaq nak ambik gambar ni.peace yow!


Her hands still show faint remnants of the intricate patterns of henna applied on the day of her nikah.

Their bedroom still emanates a whiff of fragrance of wilting roses still majestic in their ‘faded glory’.

The customary blushes, shyness, nervousness and social awkwardness still mark their nouveau relationship.

The initial days and nights after a wedding are a blur of activity for a newly married couple, as they respond to invitations by close family and friends to dinner parties, lunches and other social get-togethers with culturally resplendent bridal splendor.

As the newly married husband and wife get sucked into the whirlpool of wedding-related activities, alternating between intimate nocturnal moments and frenzied daytime decking up and dining, it is easy to slip into heedlessness of God and laid-backness regarding acts of worship.

There are a few things that the new bride and groom can do in order to prevent their marriage from creating a distance between them and God on an individual level. The answer lies in ‘joining forces’ to become each other’s pillar of support in staying closely connected to God during this blissful and blessed milestone of their young lives.

Praying Together

Late night dinners and frequent intimacy should not become an excuse to miss prayers, especially the pre-dawn Fajr prayer. The bride and groom should use their cell phones to put alarms for prayers that are spaced out in time, so that if one of them shuts off their alarm, rolls over and promptly goes back to sleep, the subsequent alarm set by the other spouse can wake them both up. It should be a priority for them that no prayer is ever missed when they are in each other’s company.

Many a young man who used to sleeping through Fajr during single life, has been known to reform as soon as he married a righteous, whose wife starts waking him up for Fajr when she gets up to pray herself.

It is for this reason that Prophet Muhammad has wisely and emphatically given the advice below to all single Muslim men:

“A woman may be married for four things: her wealth, her lineage, her beauty, or for her religion. Choose the religious one, may your hands be rubbed with dust (i.e., may you prosper).” (Ibn Majah)

Daily Reviewing the Quran Together

A few minutes per day should be set aside by the newlywed couple to review the Quran together, preferably early in the morning, before the day’s flurry of activities begin.

In order to help themselves remember to connect to the Quran every day, the husband and wife should recall how, innumerable times in the past when they were single, they used to pray with extra khushu’ (concentration), and recite the Quran with extra concentration, in order to earnestly supplicate to God afterwards for a righteous spouse; for the halal means of satisfying their biological urges; for completing half of their faith.

They should recall the many hours they spent fantasizing about what their future spouse would be like, and what kind of romantic dates they’d go on with them to fully enjoy married life.

Now that all those dreams are coming true, with romantic walks on sun-kissed beaches and cozy dinners at quaint restaurants, the bride and groom should try to consistently remember and thank God for granting them what they asked Him for in their dua’.

And, as a means of thanking Him, they should try to study the Quran together on a daily basis, reviewing the Arabic recitation, translation, and short exegesis of a few verses. One of them can start this review with recitation and tajweed, after which they can take turns in reading from the meanings of the text, gleaning practical lessons for their lives from those verses.

In this way, God will purify and bless the love that they have for each other, by transforming it into the selfless love that is purely for the sake of Allah.

Observing the Islamic Etiquette of Intimacy

A brother once attended a wedding at the masjid that was convened on a Friday after Jumu’ah prayers. In the khutbah, the imam exhorted the importance of a bride and groom never missing an obligatory prayer due to physical intimacy/conjugal relations.

He also claimed that when a husband and wife allow an obligatory prayer to be missed due to lovemaking, and if this intimacy results in a pregnancy, then the child that is born is disobedient and unrighteous.

The newly married husband and wife should take utmost care in following the Islamic etiquette of sexual intimacy i.e. starting with the prophetic supplication, and culminating with a timely ghusl (avoiding dozing off in a state of sexual impurity). They should also beware of straying into deviant forms of sexual satisfaction that would disgust any one possessing a sound mind and pure heart, such as those that humiliate or cause pain to one or both of the spouses.

When their physical, sexual relationship will commence on the right footing, i.e. including the remembrance of God and following the model of the sunnah (way) of Prophet Muhammad, the blessings of these conjugal relations will be felt and reaped by the couple in all the other areas of their marital life as well, for years to come,insha’Allah.

Attending Islamic Lectures and Workshops

Once they are married and a bit more settled into routine life, returning to their job or going back to classes at school, the newlyweds seize opportunities to spend leisurely time together in doing interesting, outgoing things, especially on weekends and public holidays.

In order to mix the pleasure of God with permissible entertainment and recreation, newlywed couples can attend Islamic lectures and workshops together.

If these workshops or lectures are in another city or state, the travel involved can bring a welcome breather from routine life, allowing them to sightsee and explore new places, in addition to gaining more knowledge of Islam, and making new friends in the path of God.

One of the best ways to listen to Quran recitation and beneficial lectures is to play CD’s and tapes of the same in the car when out and about, especially on longer rides and road trips.

I have personally seen the immense benefits of listening to beneficial tapes in the car over the years, and the best part is that this kind of learning takes no extra effort. Eventually, when the babies come along, it will amaze the parents to witness how quickly they start memorizing and retaining the Quran, only because they heard it being played repeatedly in the car whenever they went out!

Thankfully, the beauty of undertaking Islamic activities with one’s spouse as a form of leisure, is that there is great benefit and blessings in “mixing business with pleasure”!

Remembering God in the Natural Outdoors

Whether it is attending late-night cocktail parties at clubs, bars or elitist hotels with other couples, watching adult-themed films at home in bed, or hitting the theaters to catch the trending blockbusters, newlyweds sometime end up committing sins together in the name of romance, enjoyment and leisurely entertainment. They allow themselves to become heedless of God and the limits of Islam whilst blissfully riding the wave of youthful euphoria and gushy romance following their marriage.

The fact is that there are many alternative options for having fun with your spouse the halal way. Even better are those modes of enjoyment that combine the worship and remembrance of God with leisure and relaxation.

It would not just be more enjoyable to go picnicking, hiking, bicycling, kayaking, snorkeling, camping, or sailing – taking in the lovely, sprawling natural outdoors – but such outings will also rejuvenate the couple’s faith in God by allowing them to gaze at and admire the natural beauty that He has spread out through the earth.

When the time for prayer comes during these outdoor trysts, the adventuring couple can enjoy praying on grassy hills, lakesides, or tree-lined forest trails, surrounded by scenic beauty. Praying outdoors like this is truly one of life’s most beautiful experiences!

Touristy Trysts

Other alternative recreation that can enable young newlyweds to have some fun, includes amusement parks, which provide almost child-like excitement and thrills, and trips to educational museums and parks. Going to such places is a healthier alternative to wasting time, energy, money and bodily strength on modes of entertainment that incur the wrath of God instead of His pleasure.

If the couple can afford it, they can combine their vacation or honeymoon with an ‘umrah in order to incorporate the worship of God and an uplift of faith into their leisurely travels, as a gesture of thanking God for marrying them to each other, and granting them the blessings of marital bliss that ignite hopes for a bright and prosperous future ahead in life.

Conclusion: Bonding Through the Love of God

The newlywed phase lasts no more than a few months or a year or two, in which life is slow in pace and blissfully idyllic for a couple that is happily married and in love. As the bride experiments in the kitchen, the groom tries to squeeze in as much private time as he can with her after work hours and other commitments.

During the newlywed phase, the husband and wife should focus not just on bonding with each other, but also on sealing their relationship with the blessing of God’s pleasure, by becoming each other’s pillar of support in faith.

They will then come together, with God’s help, as a dynamic duo so strong in faith, that Satan and his army will not be able to come near them or their future generations, insha’Allah.
Sumber:muslimvillage.com


p/s:
Alhamdulillah,gembira tengok sahabat saya sorang ni.
Alf mabrouk
Barakallahulakuma wa baraka 3laikuma wa jama3a bainakuma fi khair :))
31.08.13

20 tahun yang membina dan menghidupkan ruh dan jiwa!



Bina!
Bina!
Bina!

Hidup!Hidup!Hidup!

Fasa membina dan menghidupkan  ruh dan jiwa.
Alhamdulillah.
Kini proses binaan dan hidupkan ruh dan jiwa kini sudah 20 tahun.
Merasakan diri ini sungguh berstylo sekarang~
Kini lebih berstylo untuk memegang kata-kata ini:






Meniti usia dewasa menjadikan saya semakin memahami rentak kehidupannya.
Semakin matang umur dan pemikiran, semakin itu kita faham soal tanggung jawab dan peranan.
Akhirnya setiap detik kehidupan kita jadi lebih bermakna.


Inilah kehidupan. Yang pasti selepas destinasi ini kita akan berhenti pula di satu stesen yang bernama kematian.
Persoalannya, adakah perjalanan kita di destinasi kehidupan bakal sarat membawa timbunan amal yang disaluti ikhlas kepada Tuhan?
Cukup terbelakah agama selama mana hidup di dunia?
Sempurnakah sudah bimbingan yang diberikan kepada keluarga dan ummat seluruhnya?

Hakikatnya amatlah berat menggalas tugas nabi dan Rasul terdahulu sehinggakan menitis airmata mengenang diri yang masih tidak bersungguh-sungguh melaksanakan amanah dan tanggung jawab yang bakal di tanya oleh yang Maha Kuasa.
Hatta amanah kelimuan di madrasah universiti masih belum melayakkan diri memegang skrol keilmuan yang sebenarnya semakin berat untuk dijinjing.
Merasai beratnya untuk memanusiakan manusia.Allahu.

Semoga muhasabah diri di hari lahir ini akan dijadikan sumber kekuatan untuk meneruskan kehidupan yang hidup.

Terima kasih buat supermurabbi,Abi dan Umi kerana mereka banyak memberi dorongan,galakan dan tunjuk ajar untuk proses membina dan menghidupkan ruh dan jiwa saya.

Terima kasih Allah kerana memberikan saya peluang untuk memperbaiki diri sebelum bertemu MU nanti!

Doakan saya agar Allah memakbulkan cita-cita saya untuk membina satu agenda ummah tahun depan!
InsyaAllah.
Tuesday, 2 July 2013

Bukan sekadar membina malah menghidupkan!

Bertemulah mereka dalam satu bulatan .Bertanya khabar,iman dan masing-masing kelihatan gembira.
 Murabbiah dengan panggilan Umi hanya tersenyum melihat gelagat mereka.Al-maklumlah  usrah mereka kali ini berada di rumah Umi.
Seorang daripada mereka memulakan .
Basmallah.Al-Fatihah.

“Alhamdulillah,syukur kepada Allah,Allah masih beri peluang kepada kita untuk duduk dan sama-sama  menghidupkan jiwa dan roh kita.InsyaAllah”

Thursday, 20 June 2013

Sebenarnya itu keletihan yang kita cari sendiri!

Berapa kali aku nak kata;
Aku tak faham lagi ke?

Perjalanan dakwah ini memang panjang dan meletihkan.
Kadang-kadang, mungkin aku tersedak-sedak  kehabisan nafas untuk terus menjejakkan kaki hingga sampai ke tujuan.

Kadang-kadang, mungkin aku lemah teramat malah merasa tidak kuat dan hampir tertinggal oleh gerabak dakwah.

Kadang-kadang, mungkin aku tersangkut dan terjatuh disebabkan  kesulitan yang dihadapi dalam perjalanan.
Sunday, 16 June 2013

Tugas memanusiakan manusia,bukan merobotkan manusia!Woho.

Kualiti.Kualiti.

Itu yang menjadi hebahan dalam perhimpunan tadi.
Untuk menjadi mahasiswa/siswi pendidik yang berkualiti mestilah pada tingginya pointer.Itu sahaja kah?


Saturday, 15 June 2013

Bacalah, wahai Anakku!

Seperti biasa pulang dengan penuh misi.Salah satunya:

"Dear My Super Murabbi,ada bacaan yang membina jiwa tengah ting tong tak?"

"Hah.Ada.Mungkin anak Abi dah baca buku ni pada ketika dulu,namun kena baca buku balik utk rasa ting tong hilang.InsyaAllah.

Alhamdulillah.
Totally tebal buku ini.
Nak jadi daie stylo gtuh?
Eh?!kena baca.


Majmu' Rasail

"Teringin nak ada buku ini sendiri,sebab buku ini milik Super Murabbi."





Wednesday, 12 June 2013

Perang Ikhwah & Akhowat?!

perang >.<


"Kenapa tak habaq kat ana?Tak pasal-pasal kelam kabut tadi."

"Ya,ana faham."

"Hah?apa yang enti faham??"Suara kuat.

"Eh,yang enta nak marah ana ni kenapa?"Menahan sabar ketika itu.

Melihat suasana yang agak tidak sesuai untuk 'berperang'.Terus keluar dari meja perbincangan itu.


Sunday, 19 May 2013

Qum Zalzil Zalzalah!

Qum!
Qum!
Esok ada exam dan masih sempat nak singgah di sini.cuma nak share satu lagu yang ummu rasa baik utk ummu dan kalian.
Kalu rasa malas.
Kalu rasa lemah
Maka
hayatilah lagu & fahami maksud lagu ini.
InsyaAllah,terasa 'panasnya'!
http://www.youtube.com/watch?v=QSLlp6xjkig


Saturday, 18 May 2013

Ting Tong!

chaiyok UF


Mana mungkin kita akan malas apabila mengetahui setiap amal kita diperhatikan oleh Allah? Setiap usaha kita melawan kemalasan dan keinginan nafsu akan diberi ganjaran pahala berjihad di jalan Allah. Bersemangatlah!
Ting Tong!

Wednesday, 15 May 2013

140513!

Dulu,satu persatu aku titipkan satu misi
Misi dalam kehidupan berjiwa hamba.
Misi dalam kehidupan berjiwa daie.
Segala-galanya ada pada buku misi itu.

Saturday, 11 May 2013

Aku Geng Cinta Ibu Sedunia!Hoyeah

[Cinta]

Bila sebut cinta,ummu disini mengkhususkan cinta & sayang ummu pada mereka yang bergelar ibu/umi/mama.Apabila sebut mengenai mereka;mungkin jawapan yang sama kita hanya jawab.

"Mereka yang lahirkan kita"
"Syurga dibawah tapak kaki mereka"
"Mereka banyak berkorban untuk kita"

Jawapan itu tidak salah sama sekali.Namun disebalik akan cinta & sayang kita pada mereka,terfikir satu soalan ini.
Otak serius menganalisis.

Tuesday, 16 April 2013

Sayangi Hati Aku & Kamu



[Qalbi]Kita lihat,setiap rumah,ada pintunya.Begitu juga dengan hati kita kan?Hati kita ada pintu-pintunya. Maka kita katakan 'pintu-pintu hati'. Tugas dan tanggungjawab kita ialah memastikan pintu-pintu hati tadi senantiasa terbuka luas. Untuk apa? Supaya ia boleh menerima sebanyak-banyaknya cahaya hidayah serta ilmu Allah.

Monday, 15 April 2013

Hati seorang Ibu,tiada siapa yang tahu (3)




Satu persatu aku cuba bicarakan kepada umi.Umi tetap diam membisu.Kak long rasa kurang melaksanakan amanah sebagai anak perempuan;bagi umi tiada masalah,tapi suatu masa tuh,kak long rasa bersalah yang amat.

Sunday, 17 March 2013

#Hikmah

Selepas  mendengar berita pemergian ikhwah itu.
Engkau sudah menunjukkan kepadaku dan seluruh ikhwah dan akhawat  bahawa dakwah dan tarbiyah itu nadi.
Allahu.
Aku tahu kematian itu akan tiba tidak mengenal usia.
Masa tidak akan menunggu kita
Semoga Allah merahmati kita.


Saturday, 9 March 2013

Hati seorang ibu,tiada siapa yang tahu (2)



Amin Ya Rabb


Umi tetap menangis. Ketika itu aku hanya mampu melihat dan menangis juga. Betapa dosanya aku;seolah-olah aku banyak dosa terhadap umi.

Aku biarkan umi mengalirkan titisan air mata kerana itulah kali pertama aku melihat dia menangis di hadapan aku setelah 20 tahun. Selama ini,aku hanya melihat apabila umi sudah pun menangis seorang diri. Aku boleh kesan,mata umi merah,suara umi lain.Litar fikiran mengingat kembali:

“Umi,umi ok tak?Umi nangis ye?”
“Takla.Masuk habuk”

Thursday, 7 March 2013

Hati seorang Ibu,tiada siapa yang tahu


 “Umi,Adakah Along anak solehah?”
Soalan di ajukan dengan nada lembut.Seusai solat berdua dengan umi.Aku memeluk dan mencium pipi umiku selepas berzikir.Rasa sungguh jarang kami solat berdua begini.Kebiasaanya berjemaah dengan ramai.

Terdiam.Diam seorang ibu tatkala anak sulungnya bertanya soalan sebegitu.

Aku hanya mampu  melihat wajah umi yang berdiam diri.Dan sangat-sangat menantikan jawapannya.Sudah lama aku pendam soalan itu.Saat itu,selepas kami solat berjemaah,aku didatangi dengan satu keyakinan ketika aku membaca doa untuk kedua ibu bapa untuk bertanya kepada umi.Gentar pula hatiku ketika mendoakan doa ini & umi mengaminkan doa ini;

Tuesday, 29 January 2013

Warkah Buat Sahabat



satu malam itu tersedar dengan mimpi indah
satu peristiwa yang menyebabkan saya merindui
saya titipkan satu warkah;tapi tidak kesampaian pada mereka
jadi dengan rasa cintanya;kasihnya untuk mereka
saya sangat menyayangi mereka kerana Allah
mngkin kita jarang bertemu mata;
jarang bertanya khabar;
tapi hati saya tetap mengingati mereka
saya tahu mereka turut menyayangi saya
tiada perkara lain yang dapat saya beri kecuali dengan doa




Buat sahabat-sahabat saya yang berada dimana pun anda berada,ketahuilah tanpa sahabat sekalian,
Saya bukan seperti ini
Saya bukan haybat
Saya bukan berani
Namun,ada nya insan-insan yang menggelarkan dirinya sahabat menjadi kan saya  seadanya,saya berasa sempurna bersama mereka,
Mereka sudah mengikat hati saya
Mereka sudah menjadikan jiwa saya bersama mereka

Bila dilamar perpisahan
Saat itu saya terasa paling kecewa
Paling sedih
Tertanya-tanya mengapa saya keluar dari kelompok mereka
Tertanya-tanya mengapa Allah menguji saya
Lama hati saya untuk kembali pulih
Kerna hati saya terasa

Kalian mengajar saya untuk bersahabat
Kalian mengajar saya untuk bersabar
Kalian mengajar saya segalanya
Kalian membina saya atas talian ukhuwah
Ukhuwah yang berlandaskan redha Allah
Kalian titipkan untuk mengutamakan sahabat
Ketahuilah;kalian CINTA PERTAMA ku.




Wednesday, 23 January 2013

Zikir Rindu





Kita kata kita cinta pada Rasuluallah;
cinta bagaimanakah?

cinta bukan hanya ungkapan manis di bibir tetapi ianya ada pada hati kamu.
Biarlah cinta itu dibuktikan seiring sehaluan dengan amal mahupun amal kamu

Pelbagai versi zikir-zikir rindu dialunkan;antarnya nasyid;selawat serta qasidah
sedap didengar
best muziknya
tetapi ianya bukan untuk hidangan telinga untuk didengar sahaja
malah pada hati kamu

Thursday, 3 January 2013

*Nilai seorang Mahasiswa*



Mahasiswa yang berumur 20-an telah memiliki duah buah rumah banglo.Simpanannya melebihi kadar  gaji seorang Profesor.

Kalian pasti terkejut dengan ‘statement’ di atas.Adakah wujud mahasiswa sebegitu?

Hakikatnya,pada pandangan halus  anda pasti tiada mahasiswa seumur anda sebegitu.Tetapi yakinlah ada 0.01% dalam kalangan mahasiswa sebegitu.Dan ummu sendiri pernah berjumpa orang ini.Allahu.Sungguh hebat mahasiswa ni mengatur kewangannya;dia bukanlah dari kalangan keluarga yang berada namun atas sikap dirinya yang sentiasa cermat dan bermatlamat dalam mengatur kewangan kehidupan seharian.Benarlah kata-kata ini:


“Sikit-sikit ,lama-lama jadi bukit”


(kredit)
MAHASISWA=MISKIN

Hakikatnya;tahap kewangan mahasiswa ialah kadar miskin?Kenapa miskin?Kita belum mempunyai gaji yang tetap apatah lagi segala perbelanjaan kita di IPT/IPTA/IPTS/IPG di tanggung oleh ibubapa kita malah ada yang mendapat elaun dan biasiswa.

Namun,adakah anda sudah mempunyai bajet kewangan sebagai mahasiswa?

“Apa barang men bajet ni wei”
“Bajet?Watpe?duit ada je ni.PTPTN/FAMA/BIASISWA/ELAUN Kan ada?”

Pelbagai jawapan yang ada apabila ditanyakan pada mahasiwa/siswi.Semunya memberikan jawapan yang senang dan amat mudah mereka.Namun,terfikirkah kita untuk mempunyai kewangan hasil tabungan/usaha kita sendiri?
Mesti mahu bukan??
Sedarlah mahasiswa/siswi sekalian,sikap kita yang bersenang-senang dan tidak bermatlamat dalam kewangan menjadikan kita ‘pengemis’.

Sikit-sikit call/sms mak ayah nak duit;padahal baru sahaja mereka kasi wang pada bulan ini.
Sikit-sikit pegi tempat ATM nak keluar duit.
Sikit-sikit muram ,tak seronok sebab tiada duit.
Sikit-sikit kecoh elaun tak masuk lagi.


REALITI MAHASISWA/SISWI
 SUKA BERMEWAH

Berlagak mewah lah sangat;
handset nak ‘brand’ ,
baju nak berjenama,
kasut nak berjenama,
beg nak berjenama,
Wohoa!Semua nak bercap jenama mahal kot;tak main pasar malam punya;low class kot.
Hello!Duit sapa hang pakai ?
Keje pun takdok lagi;macam semut yang saiz S nak pakai saiz xxL.Puiih~


Pergh~Pedas sangat bagi yang terasa.Namun itulah hakikat yang terjadi pada sikap mahasiswa/siswi.Contohnya yang sangat dekat;telefon bimbit aka handset.Kadang-kadang Profesor /pensyarah pakai yang biasa-biasa sahaja,tengok mahasiswa/siswi,Allahu.Sangat canggih dan mahal.Takkah membazir?


Ummu tahu;ada yang guna duit sendiri*hasil gaji kerja dimana-mana* untuk membelinya,tetapi kadang-kadang sikap kita yang suka berlebihan dan berbelanja mengikut kehendak diri bukan keperluan diri kita.Kita masih lagi belajar apatah lagi belum kerja.Duit itu boleh digunakan banyak perkara.Sebab itulah kita memerlukan bajet;untuk membantu kita dalam  menggunakan wang dengan sebaiknya dan tidak mustahil dalam akaun simpanan kita terdapat banyak wang dan mampu memiliki sebuah rumah pada usia muda.

Semuanya bermula dengan sikap kita.

Ummu sendiri mula membajet secara serius pada tahun lepas;dengan elaun daripada IPG setiap bulan *(syukur ada elaun)*setelah sedar dan makin sedar setelah menjumpai hamba Allah sebegitu bahawa aku pun boleh menjadi seorang mahasiswa yang bijak dalam mengatur kewangan kehidupan sendiri;apatah lagi kita sudah memegang wang/duit sendiri.


BELAJAR DARIPADA KESILAPAN;TERIMA NASIHAT
Alhamdulillah,dengan perancangan bajet itu;menyebabkan kehendak diri ummu mula memuncak apabila tekad membeli sebuah Samsung Tab II.*Percaya atau tidak?Itulah reality seorang apabila terlalu memikirkan kehendak diri.Akhir sekali,Allah selamatkan wang-wang itu melalui teguran sangMurabbi.

“Anakku,mana keperluan yang utama?”
Pank~Satu tamparan pada wajah ini dengan soalan begitu.Selain membajet,Pertama:kita kena ada matlamat yang jelas dalam membajet.Kedua: Mesti faham apa kehendak dan keperluan diri sebagai student yang bergelar Mahasiswi.

Before ummu menerangkan apa yang perlu kita buat;

APA ITU BAJET?
Mengikut Buku POWER:"[Pengurusan Wang Ringgit Anda]


Bajet adalah suatu pelan mengurus aliran tunai dan digunakan untuk membuat anggaram pendapatan dan perbelanjaan anda di masa hadapan.

Secara ringkasnya,bajet menyenaraikan semua aliran masuk tunai dan aliran keluar tunai yang dijangkakan untuk membantu anda membuat keputusan kewangan secara berhemat.

KENAPA ANDA PERLUKAN BAJET?
Berapa kalikah anda telah membuat pengeluaran daripada mesin ATM tanpa menyedari bahawa anda telah menggunakan kesemua wang anda dalam tempoh sehari dua?Lazimnya agak sukar untuk kita mengingat kembali kemanakah wang itu dibelanjakan.Kebiasaanya ramai orang tidak menjejaki perbelanjaan dan berbelanja lebih daripada  pendapatan/kemampuan mereka.Itulah sebabnya bajet adalah penting.


KELEBIHAN MEMPUNYAI BAJET
1.Hidup mengikut kemampuan
2.Memupuk tabiat menabung
3.Menabung untuk kecemasan kewangan
4.Belajar berdikari
*banyak lagi*

HIDUP MENGIKUT KEMAMPUAN
“Ukur baju pada badan sendiri”
Ingat,bajet adalah berdasarkan jumlah yang anda terima spt elaun/biasiswa/PTPTN dan perbelanjaan.Oleh sebab pendapatan dan perbelanjaan berbeza mengikut individu maka bajet anda seharusnya berasaskan kepada keperluan dan kehendak anda.
Jadi,bagaimanakah cara kita membezakan antara keperluan dan kehendak?
Keperluan adalah sesuatu yang kita perlu ada  dan tidak boleh hidup tanpanya.Sementara kehendak pula adalah sesuatu yang anda inginkan tetapi tidak semestinya perlu.
Contohnya:

Keperluan
kehendak
makanan
Makan di restoran mewah
Pakaian
Pakaian berjenama

Jadi fikir-fikirkanlah apa keperluan dan kehendak anda dengan baik.ok?

MENANGGUH KEHENDAK
Bermaksud:
Menangguh keiginan kita ke suatu masa lain.

Setiap kali kita hendak membeli sesuatu terutama jika ianya suatu kehendak,fikirkan terlebih dahulu sama ada kehendak tersebut ada di dalam bajet kita.

Hiduplah mengikut kemampuan kita sebagai mahasiswa.Nilai mahasiswa bukan sahaja pada bijak dalam pembelajarannya malah dalam mengurus kewangannya sendiri.

Berbelanjalah dengan bijak dan cermat.Kejayaan bajet ini bergantung pada diri sendiri.Apabila kita terdesak ingin membeli sesuatu,tunggu seketika dan tanyalah diri anda.

-Adakah saya mampu beli?
-Adakah saya memerlukannya?
-Adakah terdapat yang lebih murah?
-Bolehkan saya menangguh pembeliannya?


MAHASISWA = DAIE


Semestinya mahasiswa yang berjiwa daie,kita dilatih dalam Muwasafat Tarbiyah;salah satunya:
Qodirun ‘alal Kasbi yakni Memiliki kemampuan usaha sendiri(berdikari) salah satu cirinya ialah dengan membuat simpanan walaupun sedikit.

Jadi,amatlah bergaya daie itu pandai dan bijak menyimpan serta menabung walaupun sedikit begitu juga dalam DnT;kita memberi sekadar apa yang kita mampu.:)

"Sesungguhnya kerja mengembangkan dakwah itu adalah taufiq dari Allah. DimudahkanNya bagi sesiapa yang ada kebaikan dalam hatinya. tugas ini satu penghormatan dan bukannya bebanan."
(Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah)

Akhir kalam,bajet kita mestilah logik dan sesuai dengan kedudukan serta kemampuan kita sebagai mahasiswa.Syukur,Alhamdulillah bagi mereka yang dalam kalangan keluarga berada begitu juga bagi mereka yang biasa-biasa sahaja namun perancangan bajet itu sangatlah penting.

Ada juga mahasiswa/siswi yang terlibat dengan niaga kecil-kecilan atau join Herbalife sepertinya namun jangan disebabkan kerana niat kita hanya untuk mendapatkan wang;sia-sia sahaja.Niatlah dengan baik,mudahan Allah membantu kita.Duit yang banyak sekalipun sekiranya tidak ada perancangan bajet maka ia akan mudah habis/lesap begitu sahaja.

Akhir kalam*last*;

Kematangan seorang mahasiswa bukanlah diukur pada umurnya tetapi cara mereka mengurus kehidupan mereka dengan sistematik serta menyelesaikan sesuatu perkara dengan telus

Hidup mengikut bajet tidak bermakna kita terpaksa mengorbankan segala kemewahan.Kita perlu Cuma merancang dengan lebih baik dan mengubah persepsi dan tabiat berbelanja kita

Ummu bukanlah orang yang pakar dalam bidang kewangan;namun sekurang-kurangnya kita boleh  belajar mengurus kewangan kita sendiri malah boleh melatih diri ini mengurus kewangan keluarga suatu hari nanti*wink*peace*

Sekian,
Mahasiswi Muda UF 2013
IPGKKB



Siapakah diri ini